Hoppa till sidans innehåll

Intervju • HSKs träningsansvarige Max Keife


Årets USM-finaler i Funäsdalen har aldrig tidigare haft så många åkare från Huddinge Skidklubb. Hela 12 åkare deltog i äldsta klassen som är födda 2003. Å bra gick det också. 4 åkare; Sophie Jalkesten, Niklas Ekstrand, Linus Sidebäck och Alvin Beiming blev till och med uttagna att köra för Sverige i de internationella tävlingarna i Ingemars-trofén i Tärnaby 26-28 april i år.

U16s huvudtränare Max Keife är också klubbens träningsansvarige. För några i klubben är han kanske mest känd från Huddingesenastenytt på Facebook där Max engagerat uppdaterar om träningsförhållanden, lägerträningar och resultat från olika tävlingar

Under ett långt samtal om tävling, läger, utrustning och framförallt träning delar han med sig av sina tankar, samtidigt som han som så många andra kvällar står hemma i garaget och slipar både sina egna och döttrarnas skidor inför kommande träning.

Vad är det viktigaste från klubbens sida att förmedla om alpin träning?

Vi ska ha en hälsosam och fostrande utbildning för livet, där vi tillsammans bygger en grupp som är tillåtande. Det måste vara lika ok att vara med varje träning, tävling och läger som att bara träna en gång i månaden. Å även åkarna måste vara med och bygga den här atmosfären.

Vi har i klubben, inte minst i år med det stora deltagandet i USM-finalerna, visat att vi kan ha stora team högt upp i åldrarna utan fasta kostnader och påtvingade saker. I U16 har vi aldrig genomfört några fys-tester eller krävt att åkarna ska föra träningsdagbok. Däremot har vi tränat väldigt mycket barmarksträning tillsammans. På de träningarna har ett stort fokus legat på styrka. Maxstyrka i hela kroppen, koordination och rörlighet.

Vad är det som gör att U16 har lyckats så bra?

Vi har många åkare som tränar mycket. Vi har ett bra lagarbete där alla är med och jobbar efter sin förmåga. Vi har tränare med rätt kompetens och har också, precis som alla lag i klubben, fått mentorshjälp av klubbens mentor inom träning Jörgen Nordlund ifrån Nordlund Sports som hjälpt till med nytt tänk och moderna uppdateringar på åkteknik och träning. Jörgen är en duktig och rutinerad tränare, som bland annat var Jessica Lindell Vikarbys favorittränare när hon körde för landslaget.

Sara Hector förklarade i en intervju med SVT efter att hon kommit 5:a i damernas GS i början av feb att det gick så bra för att hon hade kul, hade bra kompisar och bra träning å så hade hon börjat tränat plöstryck igen. 

Ja det är viktigt att hålla i grundträningen över hela säsongen. Alla behöver friåka en hel del. Säkert mer än vad vi alla gör. Här nere i Stockholm har vi ju en utmaning när det är mjukt i backen och vi sjunker ner för mycket för att det ska bli effektiv träning för friåkning. När det t ex var så otroligt hårt i backen några dagar den här säsongen var det däremot ett ypperligt tillfälle för friåkning där åkarna verkligen direkt märkte skillnad i varje sväng på om de lyckades med tekniken eller inte.  

Vad är ett bra träningsupplägg under en snösäsong när det gäller banträning i förhållande till friåkningspass?

I år när backe 3 har varit fin i Flottsbro så ser jag att U12 och uppåt borde ha ca 2 banpass och ett friåkningspass i veckan. Medan U10 och neråt borde ha 2 friåkningspass och 1 banpass för att få tekniken att sätta sig ordentligt.

Hur långa bör träningspassen vara?

Det skiljer ju sig mellan olika åldrar men 1,5-timmes pass är väldigt lagom för att orka hålla en effektiv och skadefri träning. När passen går upp mot 2 timmar blir det lätt ineffektivt och lite för trötta ben för att ge riktigt bra och effektiv träning.

Skidåkning tar ju en hel del tid. Inte minst från skolan, (och jobbet för tränare och föräldrar) vad tänker du om det?

Det behöver inte ta så mycket tid från skolan. Det går faktiskt att satsa rejält på sin skidåkning med bara 5-6 lediga skoldagar på en säsong.

I U16 har vi hellre kört 4 helger i Klövsjö där vi tränar 3 pass om dagen lördag-söndag än 2 helger fredag-söndag.

Vill man satsa på störtlopp kan det kanske vara svårt att få till på 5-6 dagars ledighet från skolan eftersom en tävling kan ta tre dagar med träningsåk osv, men annars går det riktigt bra.

Men det är viktigt att vi skapar en mentalitet i teamen att man är med på det man vill och kan. Att man kan ansluta till ett läger lite senare t ex.

Kan vi utnyttja varandras kompetens mellan klubbens olika team bättre?

Vi kan definitivt bli ännu bättre på att bjuda in brett till olika läger och träningar. Att två team t ex går ihop och tränar tillsammans i Flottsbro eller åker på läger tillsammans. Det görs redan idag. Men det här kan vi utveckla ännu mer.

Vi har ju dessutom jul och sportlovsträningar t ex i Vemdalen, men även på andra ställen, där man kan komma på olika gruppers träningar och få hjälp, tips och råd av andra tränare vilket kan vara nyttigt ibland.

Alpin skidåkning är ju en väldigt dyr sport som kräver en hel del utrustning och en hel del arbete. Du står själv ute i garaget och slipar skidor nu sent på kvällen. Hur viktigt är materialet?  

Jag tillhör dem som tonar ner materialsnacket väldigt mycket och lägger tid och energi att få till tekniken istället. Jag var lika dan när jag själv tränade och tävlade. Jag vet hur svårt det är att få till tekniken och hur stor skillnad den verkligen gör när den lyckas. Det är där den stora skillnaden mellan åkarna sitter. Inte i materialet.

Däremot fuskar jag aldrig med kanterna. Det är superviktigt att våra barn och ungdomar åker på riktigt vassa kanter. De behöver slipas efter varje träning. Däremot valla skidorna behöver bara göras när belagen ser torra och vita ut. Men som sagt kanterna går det inte att fuska med.

Sen i övrigt så finns det ju en hel del begagnade skidor att köpa å då är det ju halva priset på grejerna vilket sparar in en hel del pengar. Men visst är det en kostsam sport.

Jag är dock övertygad om att det inte är materialet som avgör hur bra skidåkare du är. Det är din teknik.

 

Uppdaterad: 01 APR 2019 21:43 Skribent: Helene Åberg
Epost: Adressen Gömd

 

Anmäl till tävling 

webshop

Ansök ny medlem

Postadress:
Huddinge SK AF - Skidor
Box 1101
14123 Huddinge

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info